PROMĚNY HRANIČNÍHO PŘECHODU


          Budova nové české celnice byla dokončena v roce 1939. Přes válku zde však byly pouze ubytovány rodiny financů. Hraniční formality byly vyřizovány na německé celnici

budova celnice
Opravená česká celníce v 60. letech
          Provoz zde byl i přes léto minimální. Zato zde často stávaly kolony nových autobusů, nákladních aut i zemědělských strojů na vývoz do tehdejší Polské lidové republiky.

Vzhled polské celnice
Vzhled polské celnice v 60. letech
          Turistický ruch se zvýšil až po roce 1960. V roce 1961 byla uzavřena dohoda o malém pohraničním styku. Naši turisté se chystají poznávat přírodní krásy našich sousedů až po uměle vytvořené Otmuchovské jezero u Nisy.

celní odbavení
Turisté čekají na celní odbavení
          Na základě mezinárodní dohody byl od roku 1964 vytvořen za Slánským mostem společný hraniční přechod s celní a pasovou kontrolou. Na polské celnici pro účely rychlejšího odbavení za každého počasí byla později postavena malá odbavovací rampa. Bez pasu se však až k závorám nesmělo. Byly pouze trpěny procházky po "Bavorově cestě" poblíž hranic a pak do Náchoda přes Slánský most

odbavovací rampa
Malá odbavovací rampa
         V srpnu 1968 byla vojska Varšavské smlouvy připravena vstoupit na naše území za účelem "obrany socialistického zřízení".Je vhodné připomenout, že vlastnímu vstupu okupačních vojsk předcházelo v naší republice celkové oživení politické situace s cílem uplatnit u nás "socialismus s lidskou tváří". Reakcí na tyto snahy bylo jednání představitelů Varšavské smlouvy s našími státníky v Berlíně, Čierné nad Tisou včetně dalších kontaktů. V rámci cvičení vojsk Varšavské smlouvy probíhal v naší republice zvýšený pohyb spřátelených armád, vrcholící koncem června cvičením "Vltava". I po skončení akce se uvedené armádní celky soustřeďovaly kolem našich hranic. Naše kontrarozvědka měla k dispozici řadu signálů, ale nikdo jim ve vládě a vedení strany nechtěl uvěřit.
          Již na konci července a pak v neděli, dne 18. srpna bylo možno pozorovat z vrchu Brabáku v Montaci, těsně za hranicemi v zákrutě staré cesty, dlouhou kolonu vojenských vozidel, směřujících k nám (18). Řada náhodných pozorovatelů vedla debaty, co to zase bude za další cvičení. Ale nebylo! Hlavní proud okupačních ruských jednotek přijel 21. srpna 1968 v ranních hodinách přes hraniční přechod ve Starostíně za Broumovem.

Vojska Varšavské smlouvy
Vojska Varšavské smlouvy na hranicích
         Reakce našich občanů v prvních i dalších dnech okupace nebyly k vojskům Varšavské smlouvy zaručeně vstřícné. Naši celníci byli pouze odzbrojeni. To už bylo z rozhlasu a televize známé, že byla v úterý v nočních hodinách zahájena okupace naší republiky vojsky Varšavské smlouvy. Okamžitě se rozplynula legenda armády - osvoboditelky.

Slánský most
Vyhrocená situace na Slánském mostě.
         Lidé plakali, vyhrožovali pěstmi a začali psát transparenty s několikajazyčnou výzvou k návratu. Hesla byla převážně v polském jazyce, neboť tudy se očekával vpád polských jednotek.

hesla na vozovce
Další hesla na vozovce
         U Pecákova domu byla dokonce postavena barikáda ze sněžného pluhu, kamenných bloků a dalších těžkých předmětů. Materiál poskytli a provedení zátarasu provedli převážně pracovníci blízké Okresní správy silnic.

Stavění barikády
Stavění barikády u Pecákova domu
          Hesla měla informovat jinak instruované vojáky spojeneckých vojsk. Poblíž barikády byl postaven i velký obraz sv. Václava, patrona České země.

Hotová barikáda
Hotová barikáda s hesly
          Po několika dnech však musela být barikáda odstraněna."Dočasný" pobyt sovětských vojsk v naší zemi se pak protáhl na více než 20 let.

barikáda
Zbouraná barikáda
         Politická situace se začala velmi pomalu uvolňovat, opět se obnovil turistický ruch a průmyslové dodávky. Starý Slánský most svou šíří a nosností již nevyhovoval hustotě automobilového provozu. Rovněž byla vyprojektována a postavena nová široká vozovka. Po dokončení komunikace a navazujícího betonového mostu v roce 1985 byl starý most zbourán.

Slánský most
Jeden z posledních pohledů na kamenný Slánský most
         Nutno podotknout, že prostor kolem hraničního přechodu a Slánského mostu byl často ohrožován povodněmi. Před regulací Metuje se směrem k české celnici vytvářely celoroční bažiny. Proto zde byl ve 30. letech vystavěn pomocný betonový most.

povodeň v roce 1979
Zatopená luka při povodni v roce 1979
         Šíře nové Polské ulice byla uzpůsobena pro směr do Polska ve dvou pruzích pro kamionovou a osobní přepravu. K nám směřoval jeden jízdní pruh.

Stavba mostu
Stavba nového betonového mostu přes Metuji
         Aby mohla být postavena Polská ulice v plánované šíři, musely být zbourány některé objekty. Na výřezu dochované fotografie je zachycen dům čp.103 a 309 pana Viléma Bernarda a Kouckého, včetně strážního železničního domku u závor. Ve předu na louce byla v roce 1980 postavena nová stáčírna Idy. Na horizontu lze spatřit ještě jednu z dřevěných triangulačních věží, sloužících i pro ostrahu hranic.

dům pana Bernarda a strážní domek
To byl dům pana Bernarda a strážní domek železnice
          Ulice U Trati začínala u svým způsobem historického "Pecákova " domu č.100, kolem něhož se odehrály boje v roce 1945 a u kterého byla postavena v roce 1968 barikáda. Po jeho zbourání zde byla zhotovena spojka mezi starou a novou silnicí.

Pecákův dům
Pecákův dům
          Domy podél další části prašné cesty "U Trati" musely být vzhledem k větší šířce nové komunikace též zbourány. Jednalo se o domy zleva čp. 270 Burián, 269 Sedláček, 115 Fetter, 105 Schneider a 102 Lír. Většina obyvatel mimo finančního vyrovnání dostala nové byty na Plhově. Další známá zástavba území byla prováděna později. Ve předu je zachycena původní Kubečkova textilní továrna, známá později jako internát n.p. Tepna.

Cesta U Trati
Cesta U Trati v roce 1935
          Rozsáhlá příprava terénu pro novou komunikaci. probíhala zčásti i v zimě roku 1983. Vpravo u české celnice je patrný ještě starý pomocný betonový most přes mokřiny. Původní násep válečné železniční tratě, která vedla vlevo od silnice, byl úplně zplanýrován.

Příprava terénu
Příprava terénu pro stavbu Polské ulice

nový betonový most
Rozestavěný nový betonový most
          Současně s tím začala probíhat na polské straně stavba nové velké odbavovací rampy již pro potřeby společného česko-polského hraničního přechodu.

Stavba haly
Stavba velké odbavovací haly
         Společně s novou komunikací byla dokončena úprava společného hraničního přechodu. Levý pruh sloužil pro osobní auta, pravý pro autobusy a kamiony. Vpravo vzadu je již vidět další novou polskou administrativní budovu.

Vzhled celniště
Vzhled celniště ve směru od Náchoda.

stavební práce
Další stavební práce probíhaly za provozu

zpět na úvod další